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Buenos Aires Jaque Press, en inglés y español

Revista (Magazine)

"Méimon," un film-ensayo de Rodrigo Moreno sobre el trabajo domestico

“Me parece una película muy lenta,”  reclamó furioso un hombre que se identificó como “anarquista” en su juventud y entró en una fuerte discusión con Jorge Altamira del Partido Obrero luego de la exhibición ayer en el Centro Cultural San Martín de “Méimon,” un film-ensayo de Rodrigo Moreno sobre la vida de una mujer doméstica. Para otro espectador “es una película poética extraordinaria que además logra gran profundidad.”  En realidad la “lentitud” de la película tiene que ver con la estética del director y su manera de comunicar con el espectador.

La lectura de “El Capital” que hacen en varias escenas un grupo de intelectuales, puntualiza  la alienación que sufre el trabajador en el sistema capitalista y tiene por fin poner en contexto las acciones cotidianas de la protagonista (Marcela Díaz).

Ella vive en un barrio sumamente pobre, con las faltas de servicios básicos que tienen las villas alrededor de la Ciudad de Buenos Aires, y viaje todos los días en colectivo y tren, o a pie, para trabajar en las casas de familias ricas o de clase media, lavando ropa, planchando, limpiando platos, paredes, pisos, baños, en jornadas sumamente largas y agotadoras.

La cámara estudia su cara, sus manos, sus pies, muestra el contraste de los ambientes donde trabaja de su propia vivienda, también enfoca en los medios de transporte, en las calles repletas de personas, perros, paredes; ramas de árboles que se extienden, perros que comparten amablemente el agua; la lista de tareas que le ha dejado el patrón, el dinero y otros objetos de valor que ella no toca.

Réimon tuvo su premiere mundial en el Festival Internacional de Cine de Rotterdam, seguido por una exitosa presentación en la Competencia Internacional del 16° Bafici. Un dato a tomar en cuenta: Rodrigo Moreno produjo la película por su cuenta con apenas $34.000 y una ayuda de $18.000 del socio alemán Rohfilm. El exhaustivo detalle de los costos y contratos de los carteles iniciales parece apuntar a la intención de mostrar que no hace falta presupuestos millonarios para filmar películas de calidad.

Es ciertamente una muy buena película para escuelas y para iniciar un debate profundo sobre el trabajo, la alienación, la marginalización y la capacidad de una sociedad de superar estructuras profundamente regresivas.   

The difficulty of comprehending other cultural traditions

The difficulty of comprehending other cultural traditions

"Some people are unable to grasp the inner meaning and the psychological reality of all that is outwardly strange, at first sight incomprehensible, in a different culture." Bronislaw Malinowski: "Argonauts of the Western Pacific."

Rick Kearns, poet laureate of Harrisburg, Pennsylvania

Rick Kearns, poet laureate of Harrisburg, Pennsylvania
“By the time I was nine I had written a few poems and I realized that I would be writing poetry for the rest of my life,” says Rick Kearns, aka Rick Kearns-Morales, the poet laureate of Harrisburg, Pennsylvania. Also freelance writer and musician, his first love was music: “I came to love music by the time I was five or six years old.” Not long after that “I started noticing that some words and phrases were musical, that I enjoyed their sounds.”
Of Puerto Rican and European background and named Poet Laureate of the City of Harrisburg in 2014, he has fused his concern with music and writing with an intense concern for social issues.
--Were you surprised when you woke up to discover that you had been named Poet Laureate?
--Thanks, and yes, it was a huge surprise.  I know that many people, not just the politicos and operatives in Harrisburg, were not aware of my earlier poems and books of poems.  My first book of poems was published in 1994 and it was called Street of Knives.  The first poem in that book is “The Warner Hotel Comes Down”, about the demolition of the last SRO hotel in the city and my last lines in the poem are “…a blemish removed/from the perky face of the city/that eats the weak.”  I have written other poems that were extremely critical of my hometown so yes, I was amazed. 
--What is poetry for you? 
--Poetry is the lyrical expression of everything. 
--Do you see poetry as an exclusively artistic instrument, or do you believe it has a valid place also in the struggle for peace and social justice?
I think it is both and has been for many years.  I know that many people decry the “politicization” of poetry, that it should be an art form that should only be focused on the beauty of the ideas and words involved and that political poetry is often poorly crafted and overly polemical.  While I agree that some so-called political poems are poorly crafted and annoying but there are many others that are quite the opposite; they are aesthetically beautiful, inspirational and thought-provoking.  In my case too I have found that poetry is the only medium in which I can tell certain truths in a forceful way.  Also, when I encounter some of the naysayers, I remind them that when totalitarian regimes come to power among the first groups of people that they seek to stifle or kill, are the poets.  That’s no accident.  They are a threat not because of their innovative syntax or word play, it’s because they inspire free thought and action; that effect is political.
--Your poetry is very apt for reading in view of its narrative nature, its humor and irony and resort to tools such as reiteration.  Is that the way you feel about it or is that my interpretation?
--I agree with you and I think my work is connected to the older forms of lyrical expression that were meant to be spoken aloud.  While I strive to create an aesthetically pleasing written creation I do so also with the intention of reading it aloud. I can hear the poem as I’m writing it, too.
--Has your involvement with Puerto Rico and other countries south of the Rio Grande had an influence on your writing? Could you describe your experience with Latin America and Argentina?
My involvement with Puerto Rico starts with the fact that I am half Puerto Rican and that I have spent time on the island as well as interacted with family and friends of that background up here.  So my involvement with Puerto Rico starts in my blood and works its way out, both in terms of writing and being.  I became more interested in all of Latin America as I came to know more about Puerto Rico.  From this interest I started to read more Latin American and Spanish poets who have had a very strong influence on me.  Of course Neruda, but also Ruben Dario, Nicolas Guillen, Borges, Julia de Burgos, Roque Dalton and the list goes on and on.
--And Argentina? 
--I have never visited Argentina but a few of my favorite people are poetas Argentinos, especially los Estebans – Esteban Charpentier and Esteban Moore – and Griselda Garcia, Alicia Partnoy and a few others.  I have come to know a bit about the country from knowing these talented writers.  It has been a great pleasure to have been interviewed by Esteban C. on his great radio show, Denserio, and a bunch of my poems have been translated into Spanish by Esteban M. and Alicia.  I am so grateful to all of them. 
 --Although "Americans" are very well educated and have incredible sources of information at their disposal they seem to have quite distorted views concerning what the rest of the world is like...and the role of what ex-president Eisenhower called the "military-industrial" complex...
--Many Americans, or more precisely, US citizens are incredibly misinformed and uninformed on a variety of important issues.  Many of my fellow citizens do not understand their own history and reality let alone those of other countries.  This dangerous and deep ignorance has facilitated the sense of what is called “American exceptionalism”, which is the delusion that everything about America (US) is best.  This is clearly not the case and is especially true in the realm of foreign policy.  I think the disastrous consequences of the Iraq War, so obvious to many sentient people all over the world, is not understood by too many people in the US.  I must hasten to add that there are many people in this country who are aware of these problems but they do not have enough power and influence to change things yet.  One can hope…
--The political "machine" has a view of reality which has little to do with that of the poet. Do you agree that it would be a good idea to stimulate the right side of the brain....!!!???
--I like the concept but I can guarantee you if they legalized placing electrodes on the heads of politicians it would end in mass murder. 
 
Contacts:   ricardokearns@gmail.com 
.         --Since 2006 Kearns has written about indigenous Latin American issues for “Indian Country Today” (www.indiancountry.com) the nation’s largest Native American news publication, with special focus on stories from Ecuador, Columbia, Mexico, Chile, Brazil, Guatemala, Paraguay and Puerto Rico among others.
--Many of his articles dealing with the indigenous heritage of Puerto Rico are listed in a collection on the Caribbean Amerindian Centrelink: www.centrelink.org.  The CAC is a scholarly project organized and managed by Anthropologist Dr. Maximilian Forte.
--Three of his poems, “Aurelio’s Vengeance, Puerto Rico, 1901“, “Pasteles” and “The Body of My Isla” are included in the poetry section of http://www.virtualboricua.org (since 2005).
Rick Kearns, aka Rick Kearns-Morales:
His poems have appeared in the following anthologies: BULLYING Replies, Rebuttals, Confessions and Catharsis (Skyhorse Publishing, NY 2012); I Was Indian (before being Indian was cool) (Foothills Publishing, NY 2009);  El Coro/A Chorus of Latino and Latina Poetry (Univ. of Massachusetts Press, Amherst, 1997); In Defense of Mumia (Writers & Readers Press, Harlem, NY, 1996); and ALOUD; Voices from the Nuyorican Cafe (Henry Holt & Co., NY, 1994. Winner of the American Book Award.)  His work has appeared in literary reviews such as: The Massachusetts Review, Letras Salvajes (literary review from Puerto Rico), Letras (lit review of the Center for Puerto Rican Studies, Hunter College, NY), Conversation Quarterly (UK), Painted Bride Quarterly, Chicago Review, Revival Literary Review (Ireland), ONTHEBUS, Poetry Motel, The Blue Guitar,  Drum Voices Revue (So. Illinois University Edwardsville), The Patterson Review, HEART Quarterly, Big Hammer, Palabra: A Journal of Chicano and Literary Art, Yellow Medicine Review, Fledgling Rag and others.
Kearns has given readings of his own poetry as the featured reader in Harrisburg, Lancaster, York, Philadelphia, Pittsburgh, New York City, Baltimore, Camden (NJ) and other places since 1988, including colleges and universities such as Penn State University, Swarthmore College, Harrisburg Area Community College, and Rutgers University.   Much of his work deals with his Puerto Rican heritage and identity, including his Taino background.  He has performed his work with musical accompaniment on various occasions, including sessions with: tabla; flamenco guitar; Latin percussion-congas, timbales, etc.; jazz saxophone; upright bass; jazz quartet of trumpet & congas, upright bass, guitar, sax & clarinet - the Con Alma Quartet since 2010.
Rick Kearns and the Con Alma Quartet features the blending of Kearns’ poetry with established jazz tunes that typically include improvised interactions between the poet and the musicians.  Since 2010 the group has performed at a variety of venues including: the Harrisburg Riverboat; the Central Pa Friends of Jazz Jazz Picnic; the Ware Center for the Arts, Lancaster, Pa; Open Stage Theater, Harrisburg, Pa; the Wildwood Writer’s Festival, Harrisburg Area Community College; the Culture & Main TV show, WRCT, York, Pa; and the Yocum Institute for Arts Education, Wyomissing, Pa. 
Rick Kearns and the Con Alma Quartet released a CD of their collaborations in December of 2013. 
Recordings of Kearns reading his poems with the Con Alma Quarter can be heard at: https://soundcloud.com/rickkearnsconalma.  He can be heard reading solo at:
https://soundcloud.com/teodoro-maxwell.

What future awats us?

What would Aldous Huxley (“Brave New World”), George Orwell (“1984”) or H.G. Wells (“The Time Machine”) say of today’s world? Who makes the decisions which determine whether there is war or peace, what happens to the environment, what food we eat, what clothes we wear, how we think about persons of other cultures or ethical backgrounds, how we get educated and how we view the world we live in?

Take the case of the United States, self-proclaimed world leader and champion of democracy and the free market. What kind of society is it whose top 1% owns 35.4% of private wealth, whose top 20% grabs nearly 90% of the wealth (According to U.S. sociology prof. G. William Domhoff) and whose bottom 80% barely has 11% of wealth? A society which proudly proclaims an end to the financial crisis set off by top sector speculation and which celebrates an unemployment rate of “only” 6% while, according to Gallop, 17.2% of the poor struggle to get enough to eat…

What kind of democracy is it that operates with but two political options, whose political campaigns are organized essentially by powerful advertising entities, which allows intelligence agencies to spy on practically everyone, whose agents are authorized to use torture methods on suspected terrorists, which assumes for itself the mandate of propagating its political-economic-cultural system around the world, which classifies other countries as “friends” or “enemies,” which carries on wars by decision of the chief executive without consulting the Congress or the people, whose lobbies paid by giant corporations are a key factor in the making or breaking of laws, whose …?

But it is also a society which vibrates with its admittedly extraordinary scientific and educational achievements, its diverse repertoire of film production, of art, of music…whose mass media champion freedom of the press yet their existence depends on the desires of the corporate interests that own them, favoring by turn Democratic or Republican views, whose cities and towns are clustered with churches of all denominations, whose inhabitants drive enormous cars and live in houses that are several times the living spaces of most of the world’s population, whose cities are crowded with ultra-modern sky-scrapers, whose outsized and corporate owned farms use genetic engineering to produce perfectly shaped and colored fruit and vegetables, whose private hospitals charge exorbitant prices due in part to the use of extremely expensive ultra-modern medical technology, which considers medicine a business and not a service…

It is also a country with a long brilliant line of writers and thinkers calling for introspection—from Henry David Thoreau who opposed the war against Mexico, refusing to pay taxes, to Howard Zinn, who has asserted that “it is possible for organized citizens to resist and overcome what seem like hopeless odds. The power of determined people armed with a moral cause is, I believe, ‘the ultimate power,” and Noam Chomsky, who noted in a recent interview (Dec. 8, 2013) that “In the US, for example, tens of millions are unemployed, unknown millions have dropped out of the workforce in despair, and incomes as well as conditions of life have largely stagnated or declined. But the big banks, which were responsible for the latest crisis, are bigger and richer than ever, corporate profits are breaking records, wealth beyond the dreams of avarice is accumulating among those who count, labor is severely weakened by union busting and "growing worker insecurity," to borrow the term Alan Greenspan used in explaining the grand success of the economy he managed, when he was still "St. Alan," perhaps the greatest economist since Adam Smith, before the collapse of the structure he had administered, along with its intellectual foundations. So what is there to complain about?”

Well. In the disturbing H.G. Wells movie we see a future in which the underworld rulers, the Morlocks, manage to reduce the inhabitants of the surface world, the Eloi, to a state of utter non-think serfdom: they have become devoid of the ability to recognize their subjection; with great docility they permit the Morlocks to “breed” them for the exclusive purpose of feeding their master’s stomachs. A fiction, true. Yet it is difficult to avoid the conclusion that reality and fiction merge at one point, while at all periods in history voices and movements appear to place a limit to power or to alter it—at least momentarily.

Messi, Belgium and a poetic bar in Argentina

In the "Poesía" they gather in mystery covered,
Bathed in anticipation, goose pimples quivering.
Poesía, a café of words written, of words spoken;
Heart and soul glued to the screen: Argentina! Argentina!


The girl in black lavishes her beau with choral arrangements,
The sound of sweet verses leaking from young untested lips,
Cheeks trembling, skin alert, heart with passion aflame:
"Messi will do it!...will he?...will we?...can we?"

The robust waitress clothed as Messi number ten
Passes, zigzags, throws furtive glances at the screen;
The ever bouncing ball comes and goes, as life, as love,
In eternal movement, seeking, exploring, wanting, counting.


"Goal! goal! goal! goal, not a Messi goal but a goal indeed!"
Arms seek the heavens, voices in folkloric rapture
"We did it! We´re in! Brother I told you we could!"
A gigantic smile wraps the bar in poetic communion.

And now to work, and now to pay or not to pay the vultures
and now to pay or not to pay the financial moneygrubbers
and now to feed the body, and now to feed the spirit
and now to prepare for the next challenge in the struggle to be.

Augusto Ferreyra: "El Haikus tiene un encanto especial para mí"

Augusto Ferreyra: "El Haikus tiene un encanto especial para mí"

 Con apenas 26 años Augusto Ferreira, nacido en Pergamino, provincia de Buenos Aires, es autor de numerosos cuentos, muchos de los cuales han sido leídos en las Maratones Nacionales de Lectura en 2011 y 2012 y acaba de presentar un libro de poesía Haikus en el VII Encuentro Nacional de Narradores y Poetas en Bialet Massé, Córdoba. 

Haikus de los colores

   Sangre corazón

Mantel y velas rojas

   Es vida nueva.

 

   Jabón en polvo

Perfume a limones

   Colores del sol.

 

   Bote oscuro

Azul de marinero

   Lluvia paraguas.

 

   Árbol del cielo

Verde cortina de sal

   Sin pasión nueva.

 

   La silla vieja

Chocolate en trozos

   Madera marrón.

 

   Muñeca rosa

Adornada con moños

   La calesita.

 

   Cielo celeste

Bandera argentina

   Puerta cerrada.

 Luego de escuchar la presentación del libro "Haikus en primavera" durante el encuentro en Bialet Massé, Jaquematepress conversó con él sobre su pasión por las palabras. 

--Un escritor argentino tan joven y ya conocedor de una de las formas más tradicionales de la poesía japonesa..

 

--La literatura me ha fascinado desde hace mucho y soy un ávido lector de todo; el Haikus tiene un encanto especial para mí. Consiste en un poema breve de tres versos, sin rima, de cinco, siete y cinco sílabas respectivamente.

 

--¿Qué es el Haikus para usted, para un joven argentino?

 

--Para mí significa todo, escribo pensando en muchísimas cosas, en lo que me rodea…

 

--¿Cómo es escribir Haikus? ¿Se pone en juego más la emoción, o  el pensamiento?

 

--Uno puede inspirarse en un sueño, depende de cómo es uno, puede ser un tema que le apasiona, situaciones que le provocan inquietudes…

 

--¿Escribe usted a mano, con lápiz, con la computadora…en su habitación, en un café…

 

--Yo escribo siempre a mano, en el lugar dónde esté, en cualquier momento.

 

--¿Aparte de Haikus hay otro tipo de literatura que le apasiona?

 

--Escribo cuentos, por ejemplo he publicado “Cuentos disparatados para colorear,” “Un muñeco divertido, “ “La libería,” “Los tres mosqueteros,” “Cuentos infantiles,” “Cuentos para leer y estudiar, Poesía y Rimas,” entre otros.

 

--Luego de escuchar su presentación, me parece que la paz es un tema que le preocupa especialmente.

 

--Puede ser. Uno escribe lo que uno siente. De todos modos la esencia espiritual del Haiku, está conectada con la ambición del poeta de fundirse con la naturaleza.

 

--Es decir, una especie de fusión entre el poeta y el universo…

 

--El haiku se aleja conscientemente del yo del poeta, de tal forma que parece ajeno a él, como si nadie lo hubiera construido. El poeta trata de transmitir una visión, una sensación de la naturaleza sin interponer su yo entre nosotros y el poema.

Augusto Ferreyra

agusferreyra17@hotmail.com / zulemaforcat@hotmail.com

El papa, la comunidad aborigen qom y la lucha por la tierra

El papa, la comunidad aborigen qom y la lucha por la tierra

¿Si el referente de la comunidad qom de La Primavera Féliz Díaz ha sido recibido en Roma por el papa Francisco, cuál sería el motivo por el cual el gobierno argentino parece mirar por otro lado? ¿Será porque hace 18 años la provincia de Formosa ha sido gobernada por un solo hombre, Gildo Insfrán?  ¿Será por no querer aceptar el reclamo aborigen por su derecho legal sobre 1.200 hectáreas de tierra repartida hoy entre la empresa Celía y la provincia? ¿Será por no querer ver la responsabilidad del gobierno de la provincia en la represión de las protestas, por ser indiferentes a las muertes causadas por la represión de los miembros de la comunidad qom?

En su encuentro con Francisco, el líder de La Primavera afirmó que “nuestro pedido es que Francisco interceda en el reclamo de que la Presidenta nos atienda para que podamos tener un diálogo franco, respetuoso y que nos ayude a hermanarnos como argentinos y salid de esta situación.” Según Díaz “en la Argentina no se cumplen los derechos de los pueblos originarios. Se nos persigue por reclamarlos y se nos considera opositores. Nosotros queremos que se nos trate como lo que somos, seres humanos que pertenecemos a nuestra tierra y no queremos que nos la roben.” (Página 12 25-06-2013)  

Homenaje a Nora Friszman por los vecinos del barrio San Cristóbal, Buenos Aires,

Homenaje a Nora Friszman por los vecinos del barrio San Cristóbal, Buenos Aires,

Nora Friszman, desaparecida, siempre recordada

Nora Friszman, desaparecida, siempre recordada

Ciudad Autónoma de Buenos Aires, avenida San Juan. Frente a un árbol recién plantado, una placa dedicada a la memoria de Nora Friszman, secuestrada y desaparecida durante la dictadura militar en Argentina, una entre alrededor de 30.000 personas capturadas en sus casas, en sus lugares de trabajo, en las calles y desaparecidas, sin juicio, sin defensa, sin derechos.

Marietta Louise Johnson: an educator who believed in the growth of body, mind and spirit

Twisted and yanked here and there by pressures from all sides, crisis ridden consumer society has us it its mortal grip and even dares to contaminate the education of our children—leading us to overlook our own essence and to fall into the claws of a system seeking obedient servants.

More than a century ago, in the midst of the industrial revolution, U.S. educator Marietta Louise Johnson developed an educational philosophy stemming from the importance of play, which marked a hallmark but which was highly resisted by the academic status quo: "Play should be spontaneous, the expression of an inner necessity. The inner necessity is profound and far reaching."

Born on October 8, 1864 in Minnesota, U.S.A. Marietta believed that in education there were no failures. The only requirement asked of students was attendance at class, punctuality and a sincere effort. She opened the Organic School at Fairhope. The school grew rapidly and subsequently she wrote many articles expressing her educational vision.

“What is necessary for the spirit?” she asked. “Joy in the work—a genuine desire to do it; work which enlists every part of the organism. All half-hearted work is insincere and we develop dishonesty in the child when we try to develop “will power” by arbitrary requirements. True education is ORGANIC—that is, it develops, strengthens and improves the body, makes the mind more intelligent, and the spirit sweeter, in fact perfects the organism.”

In a 1923 brochure entitled “...from The World Tomorrow” she outlines a clearly divergent view of education:

 “Society has been so accustomed to seeing the process of industry shaped to conform to certain standars in the interest of business efficiency, that it naturally attempts to adopt similar methods in dealing with its educational problems. This, of course, is the easier method—to standardize. To make models and moulds of that model and thereafter turn out products on a wholesale basis has been profitable in our economic world of things; why should not a similar plan be successful in the realm of education?”

 She provides the following stimulating answer to her own question:

 “If education means the growth of body, mind and spirit, the development of initiative, intellectual honesty, openmindedness, freedom of thought, fearlessness, physical and moral courage, then our educational programs cannot be built aroundthe mould idea.”

 One essential idea which dominated the thinking of Marietta had to do with the importance of play. Today in progressive educational institutions the use of theatre in the learning process, but a century ago few thought of theeatrical art as an educational tool.

 “Dramatics are a great means of education,” wrote Marietta, “and are used by all groups. Emphasis (in dramatics) should always be placed upon the effect of the performance on the children, and not upon the perfection of the production. Children should enjoy the rehearsals and there should never be any strain or exhaustion in giving the play. There is no greater socializing experience than that found in dramatics of the right sort.”

 Technology and specialization have launched modern society onto a hectic and ever faster spiral of renovation. But where does that leave the body? We think not only with the frontal lobes in our brain. Challenging physical activities stimulate the brain to discover new ways of doing things; laughter sets free creative energy; imagining the life of a character and resolving his or her problems gives us new social insights. Marietta’s ideas were amasingly advanced and continue to be amasingly apt educational.approaches.  

Jaquematepress contacted Louise Imm-Cooper, long dedicated to the advancement of education and social issues in the U.S., for her views on Marietta. 

--How did you become interested in Marietta Johnson and "organic education?"

     Throughout my career as a public school teacher and community educator, I made use of a teaching style known as "The Project Method."  In researching different uses of this method, I discovered reference was frequently made to Marietta Johnson and the School of Organic Education in Fairhope, Alabama.  Her work and ideas fascinated me since they were similar to my own ideals of what educating children should be like.  And further, I strongly believe, like Marietta, that "education is life, life is education!" (John Dewey, founder of progressive education in America)

 --In the light of your investigations concerning Marietta's educational ideas, where do you think the educational system in the U.S. is now headed.

     Well, presently, the public school system is guided by the provisions of the No Child Left Behind Act.  This act requires states to administer periodic testing of student achievement  in the basic areas of reading and mathematics.  School districts that fail to meet the standards set by the state and NCLB face the risk of losing funding and are categorized as "failing schools."  Many of the "failing schools" are located in areas of either high population concentration or ones that are economically struggling. Schools that had the greatest obstacles to overcome in order  to increase their achievement levels were originally targeted to receive more assistance. However, since time limits were set by governmental regulations on when certain student achievement levels were to be met- by 2011 a large percentage of schools were labeled as "failing." The result of this plan, is that many schools are now focusing their energies on responding to the testing instead of implementing a broader inclusive curriculum of arts and humanities- the cornerstone of the Organic School curriculum. The key factor of Ms. Johnson's ideas, addressing the varying developmental levels of individual students, is greatly limited by excluding the arts and humanities.

 --Do you see a connection between the "standardization" of education and the push of the consumer society to penetrate the minds of students, buyers, and the general public?

     The "standardization" of education, really aims at creating a workforce designed to meet the wants and needs as projected by those who control and guide the business community. In general, our society has become more of consumer society and less and less a society that produces the goods and services it needs.  It's difficult to ascertain what workforce is envisioned  beyond  limited  service  and technological communities that now exist. As for the consumption of goods, that is driven by the ever expanding mass media that is constantly pushing the population to purchase, purchase, purchase.  And although the stated purpose of NCLB was to ensure that children in deprived areas receive an education, therefore more career opportunities in the future, equal to more affluent areas, the "supposed choice" supplied to parents to leave "failing neighborhood schools" and enter their child(ren) in private schools along with current economic conditions further erodes funds for public schools, by diverting tax monies to the private institutions.

 --What kind of response have you received to your "theatralizaions" of Marietta's life and work?

      Very positive reactions have come my way, especially from those who are carefully critiquing the current trends in public education.  Several supporters are from college education departments who propose a reexamination of how and why we are educating our children and what purpose public education and all education serves.  Marietta's ideas and work, when presented with honesty and enthusiasm challenges the thinking of those already in and those entering the teaching profession.  Students will remark how they want their career in the classroom to provide their students with days full of learning that is both joyful and where where "work" is regarded as "play!" This desire is helping to create a new benchmark in education.

 -- Are there any movements afoot to renovate education in the U.S. using a more humanistic approach or play?

      Yes, there are.  In the city in which I live, despite the fact that many of the individual schools are labeled as "failing", programs in the arts and humanities still occupy a portion of the curriculum.  Poetry, drama, music and an emphasis on challenging the children to develop critical thinking is pursued in a variety of ways.  In other areas throughout the country there are also teachers and administrators who continue to "blaze a different trail" not focused on testing...and with good results!!  One such school is in Roxbury, MASS. where the principal has replaced security guards and used the monies to expand the theater, musical and visual arts programs in a school that was troubled by violence and a failing school label. The result has been a transformed school where children's needs are met and joy in learning thrives!  Parent groups, also, have challenged the idea of "standardizing" education for all as developmentally inappropriate and not in accordance with the many variables that effect how individuals learn.  There is hope!!

 

 

 

Frases que provocan, preguntas que molestan sobre una crisis sin desenlace a la vista

Lo dijo recientemente Silvio Berlusconi, un hombre que ha de saber de qué se trata: "Pagar un soborno en el exterior es una necesidad...(sin sobornar) no podremos competir." A veces, no siempre, las personas que ocupan posiciones de poder hablan con honestidad sobre los asuntos de estado.

¿Cuántos empresarios y jefes de estado en los países "desarrollados" piensan igual que el político y empresario italiano? Cabe preguntar: ¿Si se usan los sobornos "en el exterior," es lógico pensar que son utilizados también dentro de las fronteras nacionales de los países? ¿Si es cierto que las grandes corporaciones emplean tácticas ilegales "para competir," a qué conclusión debemos llegar en relación con quienes causaron la actual crisis financiera? ¿El poder político mundial piensa igual que Berlusconi? ¿Será que el poder sea incapaz de frenar los actos de corrupción? ¿Será por eso que el poder se opone a cualquier intento de modificar el funcionamiento de las instituciones económicas, financieras y políticas? ¿Puede haber poder sin corrupción?

En fin: ¿Por qué la mayoría de los obreros, jubilados, profesionales y empleados públicos son los que tienen que pagar los costos de una crisis fraguada por un puñado de corporaciones (con la complacencia del poder político y judicial)?

Chiloé: mitos y legendas

Chiloé: mitos y legendas

Antes de la llegada de los Conquistadores españoles, Chiloé, un archipiélago, formaba parte de la nación Araucanía pero el rey de España se interesaba por tener un punto seguro allí de recalada para sus naves. Luego de una sangrienta invasión, la isla pasó a manos de los colonialistas. Como sucedió en otras partes de América Latina, la iglesia católica rapidamente construyó iglesias; en efecto hay al menos 16 iglesas en la isla, de singular belleza.

Los habitantes de las isla viven en estrecho contacto con la naturaleza y han desarrollado una rica herencia de leyendas y mitos.

Pinocoya es una mujer de belleza extraordinaria en la cual se personifica la fertilidad de las costas. Dicen que pescadores la han visto en los roqueríos peinando su cabellera larga. Cuando los chilotes naufragan la Pincoya acude a su auxilio.

Fiura (fealdad) en cambio es una mujer regpugnante, horriblemente fea, de pequeña estatura, de aliento hedionado, que habita los bosques. Es coqueta, se baña en las vertientes o cascadas, donde se peina con deleite su larga y abundante cabellera con un peine de cristal. ¡Ojo! Se deleita haciendo el mal a quienes la rechazan, sean éstos animales o seres humanos, especialmente hombres. Tiene gran poder de seducción y una vez saciendo su apetito sexual, enloquese al desdichado.

Camahueto es un ternero parecido al unicornio por su único cuerno en la frente, que brilla en las noches de luna. Es ágil, vigoroso y de gran hermosura. Se desarrolla donde hay caídas de agua o terrenos pantanosos y puede vivir hasta los 25 años. A los cachos se les atribuyen poderes curativos para enfermedades tales como reumatismo, anemia etc.

Brujos. Parece que hay tanto en la isla que se ha formado una institución denominada "Recta Provincia" que tiene su Casa Grande en Quicaví, donde hacen los "Aquelarres. Para saber si alguien es brujo se tira un puñado de afrecho en el brasero. Si alguien estornuda, es brujo.

Invunche es un ser hipertrofiado que cuida la cueva de los brujos, un niño recién nacido raptado por algún brujo. Cuando crece, los brujos lo transforman en un monstruo, poniéndole una pierna en el espinazo, que impide que se aleje de la cueva.

Viuda. Es una mujer muy alta, vestida de negro y al andar hace crujir sus enaguas, muestra sus pies desnudos, blancos como la leche. Se presentan en lugares solitarios y en las playas, saliendo de noche a buscar galanes. Cuando encuentra uno, lo abraza por la espalda y enseguida lo "enlesa" con su aliento y se lo lleva a su choza, obligándolo a satisfacerla a cada instante.

Trauco. Un hombre pequeño y deforme, repelente, de facciones gruesas y toscas, que se viste de quilineja y gorro tipo cónico. Vive en los bosques y tiene la fuerza de un gigante, capaz de derribar cualquier árbol de sólo tres hachazos. Ataca a las mujeres solteras a quienes persigue para desflorarlas. Pero pese a su repugnante aspecto, despierta en las jóvenes un atractivo irresistible, provocándoles sueños eróticos. Una joven excitada se levanta y busca el trauco en los matorrales del bosque. Las seduce con su mirada y las muchachas se echan al suelo y le ruegan que las desflore.

La voladora. Es una bruja que puede transformarse en pájaro, mensajera de los brujos.

Ten-Ten Vilu y Cai-Cai Vilu. La leyenda cuenta que hace milenios Chiloé era parte de un sólo cuerpo terrestre unido al continente pero un día apareció el espíritu de las aguas, en forma de culebra: Cai-Cai Vilú, quien ordenó el ascenso de las aguas ocasionando con ello la inundación de las tierras bajas, valles y cerros, sepultando con ello a sus habitantes. Cuando las aguas cubrían gran parte de la tierra, se presentó el espíritu protector, Ten-Ten Vilú, en forma de culebra, originando el inicio de una larga batalla, el primero elevando el nivel de las aguas el segundo el nivel de las tierras. Luego de muchos años de lucha Ten-Ten logró vencer a su enemiga, pero no totalmente ya que los campos de batallas no regresaron a sus límites primitivos, conformando de esta manera los antiguos y fructíferos valles transformados en golfos y los cerros y cordilleras en diversas islas.

¡Ojo con el Coo! Cuando en la noche el Coo, la lechuza, se para en algún sitio y grazna, es que por allí andan brujos, señal de que pronto morirá alguien.

Basilisco. Nace de un huevo de una gallina vieja y tiene entonces la forma de un gusano. Mata con sólo mirar. En caso que sólo se le divisara una parte del cuerpo, la persona quedará paralizada para el resto de su vida.

Caballo Marino. Es grande, feo y fuerte y en su lomo pueden cabalgar tres brujos.

Tesoros. Durante la noche de San Juan si aparece entre la lluvia llamas que se encienden y se apagan, se está indicando el lugar donde está sepultado un tesoro. Si la llama es roja, el entierro es de oro, si la llama es blanca, el entierro es de plata.

Algunos buenos agueros.

Cuando un gallo canta a las 12 de la noche, hay buenas noticias.

Cuando pica la planta de los pies, es señal de que se va a poner zapatos nuevos.

Cuando saltan chispas de un horno, es señal de recibir dinero.

Algunos malos agueros.

Cuando una pareja de novios estran juntos a un cementerio, es señal de pelea.

Cuando se casan dos hermanos el mismo año, mala suerte para el primero.

Cuando una mujer se moja la falta al lavar, le tocará un marido borracho.

De fabricante de Corned Beef a un proyecto de UNESCO para ser declarado Patrimonio Cultural de la humanidad

De fabricante de Corned Beef a un proyecto de UNESCO para ser declarado Patrimonio Cultural de la humanidad

Tal vez algún lector mayor haya abierto una lata de corned beef Fray Bentos, quizás haya probado "Liebig's extract of meat," seguramente ha escuchado hablar del Frigorífico Anglo del Uruguay S.A., hoy un museo que lleva el nombre "Museo de la revolución industrial," un enorme edifico en franca decadencia sobre el río Uruguay que algunos quieren que sea Patrimonio cultural de la humanidad. Se organizan visitas guiadas durante las cuales uno puede pisar las cámaras frías, escuchar cómo mataban a miles de animales, cómo tomaban 32 toneladas de animales para fabricar una tonelada de Corned Beef, cómo la empresa pasó de capitales alemanes a inversores ingleses y cómo unos 5.000 obreros perdían su fuente de trabajo cuando el complejo pasó a manos del estado durante la dictadura en Uruguay...Uno también puede informarse sobre la exploitación de niños--de apenas 10 años--que trabajaban en la fábrica, cómo obreros a menudo vivían en la fábrica durante dos a tres días apenas descansando en ella durante ratos y comiendo comida traída por sus mujeres, para procesar con más rapidez la enorme cantidad de animales sacrificados allí...

¡Feliz Ano Nuevo! ¡Basta de sufrir! ¡A vivir la vida plenamente!

¡Feliz Ano Nuevo! ¡Basta de sufrir! ¡A vivir la vida plenamente!

¡Basta de sufrir! El sentido de la vida es crecer, amar, crear, compartir, disfrutar de los pequeños sucesos, los pequeños logros, ayudar a los compañeros, contemplar la puesta del sol, sentir el viento de primavera sobre los hombros, escuchar la sinfonía del agua cayendo en cascadas, tomar un vino blanco, besar los labios de ella como si fuera por primera vez, acariciar suavemente el pecho del hombre amado, como si su pecho fuera un lienzo. ¡Aquí nuestros consejos para vivir a pleno en 2013!

1)      Ejercitar el cuerpo suavemente en un lugar especialmente designado, a la misma hora todos los días. Cada uno puede desarrollar su propia rutina, pero la base es yoga, Tai-Chi o similares artes orientales, estiramientos, respiración, movimientos ritmos, pasos de danza, en el piso o en suaves desplazamientos sobre el espacio.

2)      Caminar al menos cincuenta cuadras por día, si fuera posible en un parque verde o una plaza o patio con flores y pajaritos.

3)      Tomar jugo de frutas todas las mañanas, con limón, yogur, cereales integrales y un té de hierbas.

4)      Comer algo varias veces por día, aprovechando la riqueza de la madre tierra y evitando el consumo de productos elaborados por las empresas multinacionales, no comer comidas grandes y pesadas antes de dormir.

5)      Hacer el amor con tu compañera/o en momentos y lugares de común acuerdo, dedicando la primera media hora a lecturas de poesía y/o cuentos románticos o bien juegos de seducción verbal; otra media hora a caricias y masajes por todas partes de los cuerpos; dejando que el clímax llegue en el momento justo para los dos. Si no tenés compañero/a, dejar que tu mente fluya sin rencor y nostalgia sobre los buenos momentos de tu vida.

6)      Leer cuentos, novelas, poesía, artículos científicos o de actualidad política/económica todos los días, programando la actividad de acuerdo a sus actividades laborales y obligaciones familiares. Discutir amablemente tus ideas políticas, económicas, religiosas y filosóficas con compañeros, familiares o quien sea pero siempre en un ambiente de respeto mutuo.

7)      Escribir, en tu agenda, en tu computadora, en una hoja suelta, sin poner mucha importancia en la forma ni en el tema, dejando que tu mente fluya libremente, que las frases sean el resultado de tu estado físico, mental y espiritual.

8)      Eliminar las malas palabras de tu vocabulario común, reemplazándolas con expresiones propias, hacer juegos de palabras con tus amigos y familiares, decir chistes, inventar chistes, reír a tus equivocaciones, sonreír cada mañana en el espejo, mandar una carcajada fuerte.

9)      Evitar caer en la queja, buscar siempre algún aspecto positivo incluso cuando todo a tu alrededor está nublado o en tempestad, emplear en lo posible la cortesía y el gesto ameno incluso cuando te insultan y te agredan, practicar tonos de voz más dulces o más tranquilas.

10)  Dejar que tus sueños ocupen tu mente, pensar en proyectos creativos, pequeños o grandes, quitar los “no puedo” de tu vocabulario, vivir cada día como si fuera el primer día de tu vida, como si fuera el último día de tu vida.    

Science and economic development

      A list of the highest scorers in scientific research papers reads as if it were the list of the world's most developed economies: In first place, the U.S.A., second Germany, third China, fourth, Japan and fifth the U.K. When it comes to gross domestic expenditure on research and development, according to the Scientific American, the list is similar: first, U.S.A., second, China, third, Japan, fourth, Germany and fifth, France.

     Significantly, South America practically does not appear in the figures. Brazil is in 24th place in research papers; Mexico 21st in expenditures.

     True, there might be questions raised concerning the criteria used in establishing the rankings; there might even be subtle forms of bias slanting the interpretation of the information. One might also question the ultimate aim of scientific investigation and its utility in furthering the social well-being of citizens in a country. Yet even the most untrained observer would clearly conclude that there is a direct relationship between the stress put on scientific investigation and economic and social organization.

       Most countries in what used to be called the "Third World" are too busy paying off debts and patching up enormous social deficits, dealing with gigantic gaps in income, finding solutions to ward off tomorrow's impending crisis, to put together coherent plans of development or find a budget to finance scientific research.

     One of the biggest sucess stories is Germany. How does scientific research aid economic development there? A key is the stress put on high technology along with the close collaboration between universities and research institutions and private business. Most German manufacturers have very ample budgets for research, which they frequently buy from others. For example, German companies go to universities to get solutions to specific problems.

     Another sucess story is China, a country that has been growing at around 10% per year. The country has gone into research in a big way: in 1978 the country had only 860,000 students in higher education; by 2011 that figure jumped ahead to 23 million. There are now 100 research universities in all fields, especially emphasizing science and engineering. It is bent on achieving global leadership in scientific investigation but must deal with a structural roadblock: while excellence at the top is moving ahead at great speed, a big gap persists with bottom end institutions where institutions still cater to mass enrollments.

    Other countries which have rapidly joined to rush for scientific research include South Korea and Turkey. Certainly one explanation for the jump forward is the process of globalization: in order to compete on world markets countries need improved products which can be produced faster, more efficiently and exported in the least possible time. Thanks to cybernetic technology it has become much easier to connect up with persons half way around the world, and knowledge is spreading faster than it ever has.

    Politically, the centers of world power comprehend that knowledge is power; however it is no longer possible to retain knowledge on an exclusive basis. If investigation in one country brings about the possibility of producing carbon derived products more economically that might well be used to give it a momentary economic advantage. But the "secret" will be short lived.

    The difficulties which developing countries in Latin America have with respect to scientific research are by no means limited to their budgets for science. Higher education needs to be reorganized in view of changing priorities in order to relate them to deveopment needs. The introduction of scientific thinking would certainly innovate bureaucratic structures; stimulus for creativity would introduce a healthy change in many segments of society banalized by routine ways of doing things.

    However, there is also a danger. Science and investigation can bring about fascinating results and can stimulate economic growth. However, the basis questions remain unsolved: what kind of development, for whom, and how can development be carried out without destroying the environment, without contaminating the air and the water, without leaving people to survive in a world of waste?

 

Frases que deben provocar el análisis

     "Las potencias aparecen como campeonas del libre mercado, pero generan un doble estándar en el comercio internacional," Héctor Timerman, canciller argentino ante la Organización Mundial de Comercio.

       "Si Chales Dickens y Víctor Hugo estuvieran vivos, estarían preparados para darle una bofetada a Mauricio Macri por la cantidad de chicos en la calle de la ciudad de Buenos Aires, " Bernardo Kliksberg, experto en pobreza, durante el último día del Encuentro de Registros de Chicos Perdidos.

       "El modelo extractivista impuesto en el país es tal que nos permite hablar de ecocidio y de genocidio," dijo la sociologa Maristella Syampa en una entrevista con Página 12 el 6/12/2012.

       "No es el ángulo que me atrae. Ni la línea recta, dura, inflexible. Lo que me atrae es la curva sensual que se encuentra en el cuerpo de la mujer perfecta," dijo Oscar Ribeiro de Almeida de Niemeye, ateo, comunista y uno de los más destacados arquitectos, luego de recibir el premio Pritzker en 1988. Murió a los 104 años y estuvo casado con Annita Bildo durante 76 años.

       "La histeria siempre es femenina, aun en un varón. Y se puede ser histérico heterosexual o histérico hoosexual," Osvaldo Delgado, profesor de Psicoanálisis Freud I en la Facultad de Psicologia de la Universidad de Buenos Aires.

 

A chat about this and that, love and imperialism, the simple things of life (a fiction)

A chat about this and that, love and imperialism, the simple things of life (a fiction)

The guy with the blackberry stopped suddenly. There he is, he thought, observing the fellow who was asleep on the sidewalk snoring alongside his bycycle. That's the man I've been looking for. I'll have to wake him up. If I give him a buck he'll certainly cooperate.

"Hello there! I'd like to ask you a few questions."

"Oh...about what? Are you a policeman?"

"No, not really. Are you in love?"

"Not right now. I was. I used to be. I'm waiting for another chance. It was great. We ate crackers and looked at the moon every night."

"What do you think about imperialism?

"What  do I think about what?

"Imperialism."

"What's that?"

"You mean to say you don't know?"

"Is it a brand of beer, dark perhaps?"

"Not exactly."

"Well, what is it?

"That's what I want to ask you.

"Got a piece of bread?"

"No...but here's some chewing gum. So. Out with it! What's imperialism?"

"I'm not sure. I remember once my friend used that word."

"How? In what way?"

"He said it was a couple of guys grabbing everything."

"He said that?"

"Yea. But to tell the truth I don't have the foggiest..."

"Your friend was wrong. We produce things so you can live better."

"Really?"

"Yea. See this? It's a blackberry. We've made it for you."

"For me? Woh!"

"We make lot's of things for you."

"Why do I have to have those things?"

"That's not the point!"

"Where do you get the stuff to make those things with?"

"Oh, here and there, especially in Latinamerica and Africa."

"Is that what imperialism is, an expedition for raw materials?"

"Sort of. But it brings progress. Imagine what the world would be like without computers, without space rockets, without pilotless airplanes, without..."

"You make all of those things?"

"Just a few of them. There are a lot of guys making things. They need money and banks and workers and many more things to make things you could never imagine. That's what imperialism does. It takes raw materials from poor countries and turns them into millions of useful objects."

"Where can I get one?"

"One what?"

"An imperialism."

"Hmm. Imperialism is a concept, a way of organizing society. It's not something you can buy and sell. Anyway...I think you'll have to wait a bit."

"How long?"

"That depends...Oh, I wonder if I could borrow your bycycle."

"I'm sorry. It's broken. Could you fix it for me?"

"I'd love to but I have to get to the Board of Directors meeting in five minutes. Thanks for the chat. See you!"

0800...¿será cierto? ¡Por el santo cielo! ¿Quién sabe? (una ficción)

--Hola. Hablo con la línea 0800 de la ciudad?

--Sí, como no.

--Quiero hacer una denuncia.

--¡Adelante!

--Carlos está saliendo con Marta y Marta sale con Juan y Juan no sabe qué hacer con Carlos y además Marta me quiere a mí pero no puede ser que Carlos siempre se mete por el medio, pues además yo y Marta hace rato estamos como dos monos enamorados, la profesora lo sabe, todo el mundo lo sabe, pero igual Carlos se mete ahí donde no debe meterse y es un asunto re-feo porque Marta está harta de las poesías eróticas que Carlos escribe todos los días en su cuaderno y Juan se caga de risa y muestra el cuaterno a mí y yo también me muero de risa y cuando el otro día la profesora vio uno de los debujos de Carlos se puso pálida pero igual se mandó una risotada tan fuerte que todos en la clase se doblaron en carcajadas...Pero Usted no sabe lo peor...

--¿Y no. Qué pasó?

--¡Y...!

--¡Vamos, por eso está la línea 0800...

--Carlos es un subversivo.

--¿Cómo sabe?

--Decía que Fito tenía razón.

--A ver.

--Cuando se fue la profesora dijo: "El chabón Fito tenía razón, en la dictadura hubieran sido buchones..."

--¿Eso dijo?

--¡Qué barbaridad! ¡Es increíble. Muchas gracias por la información. ¿En qué escuela sucede esto?

--En una escuela pública.

--¡Santo padre! ¿Cuál?

--Y...no sé...

--¿Cómo no sabe?

--¿Me van a echar?

--A vos, no.

--¿A quién?

--Si le parece mejor, puede usted decirlo bajito, bajito. ¿En serío? Ahí no más? Bueno...muy bien...gracias por la información. Tenemos que estar todos muy atentos a estos hechos aberrantes, verdad?

Frases de agosto que dan para pensar

"Desde la décad de 1980 ha habido más de cien crisis de deuda en todo el mundo. Pensabámos que los mercados funcionaban, pero lo cierto es que las ideas del Concenso de Washington estaban equivocadas. Esa recetas derivaron en serias crisis de deuda, con consecuencias brutales sobre las sociedades. En este tipo de crisis se tiende a criticar al que tomó prestado. Pero todos los préstamos tienen dos partes. El acreedor tiene tanta responsabilidad como el que toma prestado. Tal vez el acreedor es incluso más responsable." Joseph Stiglitz, premio nobel de economia. (Página 12, 14 de agosto, 2012)

"Tuve la certeza de que estaba en las Galerías Pacífico porque empecé a mirar el suelo y me empecé a sentir mal, a descomponer y no entendía por qué. Me senté, puse las manos sobre mi cabeza y volvé a 1976, al momento en que me secuestraron. Me entraron por la calle San Martín con una capucha y con las manos atadas atrás." Arturo Santana, es desaparecido. (Página 12, 14 de agosto, 2012)

"El genocidio del general Roca continúa hoy en Tucumán," (comunidad Indio Colalao) Amnistía Internacional Argentina: "El Gobierno debe poner fin a los desalojos que se llevan adelante en distintas provincias y entregar los títulos de propiedad comunitaria de las tierras ancestrales."

Enrique Anderson Imbert: "Cuentos Selectos"

Enrique Anderson Imbert: "Cuentos Selectos"

     Enrique Anderson Imbert es un avezado narrador argentino, nacido en la ciudad de Córdoba. Sus historias siempre llevan la huella de una inquietud intelectual rica e intensa y ofrecen al lector la posibilidad de descubrir y redescubrir las estructuras humanas que yacen ocultas del observador común. Escribe con gran sentido poético pero a la vez aplica a sus relatos la lógica literaria de un Edgar A. Poe o de un Sherlock Holmes. La colección "Cuentos Selectos" introduce fielmente su pensamiento.

     A la vez logra transformar una situación mundana en una discusión filosófica: en el cuento policial “El general hace un lindo cadáver” trata el crimen como un planteo lógico. “¿Qué hacer con el cuerpo del hombre asesinado? “Ahí estaba lo deportivo de la cosa: firmar el crimen y sin embargo escabullirse. Que el quitar de en medio a un semejante sea bello en sí, como una prestidigitación. Para acrecentar esa belleza convenía crear problemas difíciles. Por ejemplo: el problema de un cadáver encerrado por dentro de un cuatro hermético, el problema de un cadáver que desaparece en presencia de muchos testigos, el problema de un cadáver que no revela el arma real pero inimaginable que lo fabricó…”

    Imbert piensa que las artes no imitan cosas reales sino que crean formas abstraídas de la mente; por lo tanto, las palabras del escritor transforman la realidad en un simulacro de la realidad. De ahí su profundo aprecio por la ironía fina, dosificada con un humor reflexivo.

     Un tema que ocupa la creación de Imbert es la historia, el intento de encontrar la verdadera historia que subyace en las entrañas de las versiones oficiales. Un ejemplo es “Al rompecabezas le falta una cabeza.” Son dos los protagonistas: un argentino que piensa que la historia es una ciencia y un norteamericano que opina que es un arte. Los dos combinan para dialogar e investigar los verdaderos acontecimientos que desembocaron en el asesinato de Bernardo Monteagudo el 28 de enero de 1825. Es un ejercicio exigente seguir los razonamientos de ambos en búsqueda de la verdad, ya que los sucesos que culminaron en la muerte de Monteagudo ha sido revestidos con varias capas de pintura histórica .

“Cuentos Selectos”  Enrique Anderson Imbert   

Corregidor, 2009. http://www.corregidor.com